رزق الهی
قاصــــــدک منتظر | چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۴۴ ب.ظ
آیه شماره 3 از سوره مبارکه طلاق
وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ
وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ
قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
و از جایى
که حسابش را نمى کند به او روزى مى رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس
است خدا فرمانش را به انجام رسانده است به راستى خدا براى هر چیزى اندازه اى مقرر
کرده است.
کسانى که با گناه زندگى خود را تأمین مى کنند، راه دریافت روزى هاى
پیش بینى نشده را به روى خود مى بندند. «و من یتق اللّه... یرزقه من حیث
لایحتسب»
اراده خدا در چارچوب محاسبات انسان نیست. «یرزقه من حیث
لایحتسب»
رعایت امور معنوى، در زندگى مادّى اثر گذار است. (امدادهاى غیبى، در
زندگى انسان نقش مؤثرى دارند.) «من حیث لایحتسب»
انسان متقى، خواست خود را در
مسیر خواست و اراده خدا قرار مى دهد و چون اراده الهى بن بست ندارد، انسان متقى نیز
به بن بست نخواهد رسید. «و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً»
همیشه رزق زیاد وابسته
به کار زیاد نیست. «و من یتق اللّه... یرزقه» (همان گونه که همیشه مقدار و کمّیت آن
مهم نیست. امام صادق علیه السلام در تفسیر «یرزقه من حیث لایحتسب» فرمود: خداوند در
آنچه به او داده برکت مى دهد.)
تقوا و توکل دو اهرم براى خروج از بن بست است. «و
من یتق اللّه... و من یتوکل على اللّه...»
براى تأمین زندگى امروز، تقوا «و من
یتق اللّه... یرزقه» و براى آینده، توکل لازم است. «و من یتوکل على اللّه فهو
حسبه»
تقوا، مقدّم بر توکل است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل على
اللّه»
بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگرى کارآمد و کافى نیست. «فهو حسبه»
در
اراده و خواست تمام افراد و حکومتها، احتمال شکست و ناکارآمدى و بن بست وجود دارد.
تنها امرى که شکست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «انّ اللّه بالغ
امره»
دلیل توکل ما، قدرت بى نهایت الهى است. «و من یتوکل ... انّ اللّه بالغ
امره»
معناى توکل ما و قدرت خداوند آن نیست که انسان به همه خواسته هاى خود
مى رسد، زیرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و کتاب دارد. «و من یتوکل على
اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لکل شىءٍ قدراً»
- ۹۳/۰۲/۱۰
برگرفته شده از neviseh.blog.ir